US19337 i Rimandi | Orquestra de Portàtils de l’Esmuc

Aquesta orquestra de portàtils va ser creada fa tres anys i es va presentar per primer cop en públic el juny del 2008. Actualment la coordina en Josep M. Comajuncosas, professor al Departament de Sonologia de l’Escola Superior de Música de Catalunya. Els seus membres són professors i alumnes d’aquesta institució, així com investigadors del Music Technology Group de la Universitat Pompeu Fabra.

L’agrupació pretén esdevenir un punt de trobada per a investigadors sonors, lutiers digitals, intèrprets i compositors, tot focalitzant-se en el desenvolupament de noves interfícies de control musical i nous paradigmes per a interpretació en xarxa, amb els portàtils assumint un rol central, però no exclusiu.

El repertori que ofereix consisteix fonamentalment en reinterpretacions de clàssics de la música electroacústica i en sessions improvisades.

L’Orquestra de Portàtils de l’Esmuc actua regularment per Catalunya, i també ha pres part en les edicions del 2009 i del 2010 de la Sound and Music Computing Conference.

http://barcelonalaptoporchestra.blogspot.com/

programa de concert

US19337

[sala de tines]

L’obra es basa en la idea del joc del telèfon, una metàfora de la poca consistència de la comunicació interpersonal. En el joc, una frase es xiuxiueja a cau d’orella per torns d’un jugador al proper; això provoca sorprenents i sovint divertits resultats causats per l’acumulació d’errades i la reinterpretació subjectiva del missatge.

A US19337 els intèrprets enllacen les seves targetes de so en un bucle de realimentació; un coordinador els assigna els rols d’enregistrador i reproductor, així com la velocitat dels torns. Mostres de so s’injecten al bucle i cada laptopista les pot modificar al seu gust. L’estat de cada intèrpret es mostra visualment amb il·luminació selectiva.

Rimandi

[antics trulls]

Aquesta versió renovada de l’obra Rimandi, del compositor italià Ivano Morrone, explota les possibilitats tímbriques de la modulació en anell aplicada als sorolls captats per micròfons piezoelèctrics aplicats als portàtils. Cada intèrpret, d’acord amb la partitura, alterna diversos gestos sobre l’ordinador que es processen i creen una successió continuada de subtils ambients sonors.

L’obra es va compondre per l’Orquestra de Portàtils i es va estrenar el juliol de 2010 al concert de cloenda de la Sound and Music Computing Conference.

Aquesta entrada s'ha publicat en Priorat Centre d'Art, Programació i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Els comentaris estan tancats.